Blog #25: Verhoog ‘The Joy of Telemarketing’🙏 met deze 17 tips voor een positieve mindset.
Mindset: de overtuigingen die we hebben over onze intelligentie, talenten en kwaliteiten. De mindset maakt het verschil tussen succes en falen
Het is helemaal niet zo ingewikkeld, telemarketing oftewel cold calling. Toch wordt het door velen als een grote uitdaging gezien. Mijns inziens is dat helemaal niet nodig. Je moet je goed in een aantal simpele technieken verdiepen. Verder is het een kwestie van positief denken, je niet uit het veld laten slaan als het niet meteen lukt en volhouden. Al doende word je steeds slagvaardiger. Denk er maar bij: “Ze zien me toch niet aan de telefoon’.
Het hebben van een positieve mindset vergroot de kans op succes en verhoogt de productiviteit. Daarom hier een aantal tips. Het zijn er best veel en ik had er nog veel meer kunnen bedenken. Het heeft allemaal te maken met het positief blijven denken. Doe dat en je zult zien dat je deze tips op den duur niet eens meer nodig zijn.
1. Blijf zeker van je zaak.
Je gelooft 100% in je product, je organisatie en jezelf. Een klant voelt meteen als een verkoper twijfelt aan de toegevoegde waarde van zijn/haar dienstverlening of aan zichzelf. Dus verdiep je in die toegevoegde waarde, welke pijnpunten opgelost worden en schrijf het voor jezelf op.
Als jij ergens niet 100% in gelooft, hoe kan een klant dat dan wel doen?
2. Blijf geloven in jezelf.

Het gros van de verkopers valt af omdat ze zich laten leiden door wat zich tussen hun oren afspeelt. “De hele dag mijn best gedaan en niks bereikt. Kan ik dit wel? Is de data wel goed? Waarom neemt niemand op? Waarom moet ik iedere keer mailen? Ik durf ook niet te interrumperen. Wat een ongemakkelijke stiltes in die gesprekken. Wil ik dit wel?” Ga zo maar door.
Veel valt buiten jouw controle. Laat het daarom los. Wees oké met het feit dat er dergelijke gedachtes op kunnen poppen en dat je de keuze hebt om daar niet naar te luisteren.
Blijf geloven in jezelf, noteer wat niet goed gaat en probeer dat te verbeteren eventueel met behulp van je collega’s.
3. Wees jezelf. Speel geen typetje.
Wees jezelf en klink als jezelf. Het ligt misschien voor de hand maar speel geen rol tijdens telefonische acquisitie. Als je bijvoorbeeld overdreven vriendelijk gaat praten dan hoort je gesprekspartner meteen dat het gemaakt is.
Wees grappig en ad rem wanneer je dat bent, wees ingetogen als dit beter bij je past.
4. Bel in een goede emotie.
Bel niet in een dip maar op een vrolijk moment. Je zult zien dat het bellen dan veel beter gaat. En…. je mag best zenuwachtig zijn. Dat zijn we allemaal. Zeker in het begin.
5. Voel je niet meer dan de ander, maar ook zeker niet minder.
Bekijk het van mens tot mens en niet van functie tot functie.
6. Houd in gedachten: telemarketing werkt als een diesel.
Het komt langzaam op gang maar als het eenmaal rijdt dan gaat het steeds harder en zullen de callresults steeds positiever worden. Dus verwacht niet gelijk wonderen. Als je met een bestand begint dan is er altijd een 1e call. Je informeert naar de contactpersoon (cp) en probeert die te bereiken. Heel vaak zal de cp net in vergadering (iv) zijn of niet op zijn plaats (nop) of niet aanwezig (naw). Uiteraard informeer je dan wanneer je het beste terug kunt bellen.
Naarmate de telemarketing vordert, wordt het bestand steeds warmer.
✅ Het bereikbaarheid neemt toe want je hebt achterhaald wanneer je het beste terug kunt bellen.
✅ Je weet steeds beter wat er speelt bij de prospect.
✅ Geeft een cp aan dat jouw oplossing dan nog niet opportuun is of er is nog geen interesse, dan heb je gevraagd wanneer je het beste terug kunt bellen (voorwaarde: suspect blijkt een prospect).
De diesel is on the road!
7. Denk: ik kan het👍
Denk voor het gesprek dus niet dat het toch niet gaat lukken. Dat heet self fulfilling prophecy en dat zit tussen jouw oren. Je hebt een bepaald beeld bij een situatie en jouw verwachting is dat het opnieuw zal gebeuren zoals jij het in jouw hoofd had. En je zult zien dat je gelijk krijgt.
Positief en negatief
Overigens kan self fulfilling prophecy in jouw voordeel maar ook in jouw nadeel werken. Positieve gedachten kunnen jouw gedrag versterken en negatieve gedachten kunnen jouw gedrag afremmen of belemmeren.
8. Jij wil wat, de ander wil (nog) niets.
Met telemarketing probeert je iemand anders iets te verkopen waar deze persoon niet om heeft gevraagd. Dat is nu eenmaal zo.
De gouden regel: het gaat NOOIT over wat jij zegt, maar om wat jouw potentiële klant HOORT en uiteindelijk om wat dat bij hem of haar teweeg brengt: jouw klant worden!
9. Acquisitie betekent vaak afwijzing.
Helaas, maar waar. Ontwikkel een beroepshouding waarin je ‘nee’ niet persoonlijk opvat. En vooral: leer iets van elke afwijzing.
10. Een nee is ook een antwoord waar je wat aan hebt.
Koud acquireren via de telefoon is best lastig, hoor je vaker dan je lief is ‘nee’! Laat je daardoor niet uit het veld slaan! Vat het niet persoonlijk op. Ga op zoek naar de redenen en verbeter jezelf.
Stel minimaal twee doelen voor je gesprekken:
✔ Een stap verder komen (bijvoorbeeld een vervolggesprek of een afspraak),
✔ Aanvullende informatie over de prospect verkrijgen (b.v. wie levert nu?)
Accepteer dat niet elke prospect zich zomaar laat verleiden tot een overstap naar de concurrent. Je bent een professional: je gaat gewoon door met je werk!
Zijn alle gesprekken waar je nee te horen krijgt dan nutteloos? Juist niet!
Verzamel de tegenwerpingen die je bij deze gesprekken ontvangt. Waarom is er geen interesse in jouw product of dienst? Dit zal je niet alleen helpen om je toekomstige gesprekken te optimaliseren, maar kan je ook inzichten geven om je gehele dienstverlening te perfectioneren.
Door tegenwerpingen te verzamelen kun je na het gesprek het belscript optimaliseren. Zo heb je vooraf je antwoord klaar op mogelijke tegenwerpingen, zorg je dat het gesprek niet onnodig strandt en zal je succesratio met elk telefoontje groter worden.
11. Elk telefoontje draagt bij aan loyaliteit.
Elke call draagt bij aan het opbouwen van een duurzame relatie met klanten, de loyaliteit. Zowel een JA en een NEE dragen hieraan bij. Beide zijn een verbetering ten opzicht van de groep die niet is bereikt of niet gebeld. Simpel eigenlijk.
12. Houd vast aan je vertrouwde werkwijze.
Consistentie is de sleutel naar succes. Door een bepaalde handeling steeds opnieuw te doen, zul je deze uiteindelijk onder de knie krijgen. Houd dus vast aan je vertrouwde werkwijze. Dat geeft rust en verkleint de kans op uitstelgedrag.
13. Kijk trots terug naar wat je al bereikt hebt.
Sta stil bij wat je al gedaan en geleerd hebt. Wees daar trots op! Dit verhoogt het endorfine niveau in je bloed, daardoor voel je je energiek, blij en optimistisch! Dus wees ook trots op alle afwijzingen. Je hebt het toch maar mooi gedaan en veel informatie verzamelt. Je had ook niets kunnen doen maar dan had je veel minder geweten.
14. Stop met verdedigen.
Merk je weerstand bij de lead? Ga dan niet de verdediging in, maar leef mee met de klant. Zeg dat je het snapt, dat je begrijpt waar het vandaan komt en weerleg de weerstand als dat mogelijk is met goede argumenten of oplossingen. Zijn er vragen waar je even geen raad mee weet? Geef dan eerlijk aan dat je het navraagt en daar later graag op terugkomt.
15. Telefonische acquisitie is waardevol.
Zonder twijfel is de telefoon één van de meest effectieve manieren om je op persoonlijke wijze op mogelijke klanten te richten, producten of diensten onder de aandacht te brengen, contacten te onderhouden (leadnurturing) en omzet te genereren.
Telemarketing versnelt het koopbeslissingsproces bij koude suspects. Worden suspects prospects, b.v. door online marketing, dan overtuigt telemarketing met de juiste argumenten om tot aankoop over te gaan of een afspraak te maken.
16. Denk niet dat telefonische acquisitie niet werkt.
Dit is een veelgemaakte fout, al dan niet ingegeven door de (helaas nog steeds) vele slechte voorbeelden. Het is, mits goed uitgevoerd, nog steeds een van de kortste wegen naar nieuwe klanten.
17. Ga niet tobben.
Schakel mij in als je advies wil. Gebruik de gratis Callcenterpro Hulplijn op vanmeenen.nl of bel me gewoon. Begin in elk geval met het dowloaden van het e-book de 15 manier om telemarketing leuker te maken: Doe dat hier: The Joy of Telemarketing.