Psychologische vrijheid

Wat heeft psychologische veiligheid te maken met de telefoon?
Stilte stilte denk denk 😁

Nee, het gaat niet over jou 😂😂🤣 maar over de ander. Die jij belt.
Misschien moet ik het even uitleggen.

Psychologische veiligheid betekent dat de prospect zich veilig voelt om feedback, twijfels en ideeën vrijuit met jou te delen en kwetsbaar te zijn.

Enkele simpele voorbeelden zoals het NIET moet:
❌ “Gebruikt u een Excel voor de boekhouding? Hoe is het mogelijk! Ha ha ha 😂😂🤣”
Of
❌“Maakt u uw kantoor zelf schoon? OMG 😲”
Je begrijpt: onmiddellijke shut down aan de andere kant. En natuurlijk niet respectvol. Beter is:
✔ “Ah, u doet alles nog handmatig. Heeft u wel eens gedacht aan een digitaal boekhoudprogramma?”
Of
✔ “Zelf schoonmaken is natuurlijk een optie. Door uitbesteden, houdt u wel meer tijd over voor uw eigen werk.”

Spiegelen

We doen het echt allemaal!
Spiegelen. Ken je dat?

Het is heel simpel gezegd de houding en bewegingen overnemen van iemand anders.
Soms gaat dat onbewust: je loopt als vanzelf naast elkaar in de pas, kind imiteert het gedrag van ouders, jij gaat meegeeuwen met jouw collega.

Het gebeurt ook bewust. Het is een verkooptechniek. Er ontstaat eerder overeenstemming en je wordt sneller aardig gevonden waardoor er een soort gunfactor ontstaat.

Bij telemarketing wordt er ook gespiegeld met de tone of voice. Toonhoogte, tempo, volume en woordgebruik. Het resultaat is dat er sneller een ‘match’ ontstaat, contact.