Ik houd daar helemaal niet van. Als ik een mailing ontvang die begint met ‘beste Janneke’ en me aanspreekt met ‘je’ en ‘jij’ dan voel ik me niet aangesproken. Weg ermee.
Ik hoor u al denken: dat is een gepasseerd station. Nou, voor mij blijft het een issue. Dit is volgens mij een discussie die vaak is gevoerd en waar veel over is geschreven. Het meest zinnige dat ik hierover bij het googlen vond (waar ik iets mee kan) was dit:
Het is goed om de taal van je doelgroep te spreken, maar je moet wel bedenken wie je zelf bent, of wat je doet.
Nu is de gemiddelde leeftijd van ondernemers (mijn doelgroep) 46 jaar. Ikzelf heb een positieve invloed op dit gemiddelde.
Dus…… het wordt ‘u’?
Voor sommige beroepen is het belangrijk om een bepaalde afstand te creëren, of verwacht je dat er ‘u’ gezegd wordt.
Is voor mijn ‘handel’ niet het geval.
Dus toch ‘jij’?
En
Voordelen van een persoonlijke tone of voice:
Je marketing is interessanter voor klanten
Ze merken dat jij echt bent
Ze vinden je sympathieker
Schrijven is voor jou makkelijker
En veel leuker om te doen
Het voelt natuurlijker als je schrijft
Dit kost tijd, maar je marketing en verkoop-inspanningen worden er veel succesvoller door.
Oké, this makes sense. Persoonlijkere tone of voice, dat spreekt me wel aan.
Dit wordt dus een kwestie van ‘get over it’.