Deze vraag wordt ons vaak gesteld en het antwoord is volmondig: ja.
Er verandert niet zo heel veel op dit gebied. De telefoon blijft nog steeds één van de meest effectieve manieren om persoonlijk contact te hebben met prospects en klanten.
Voor B2B-telemarketing is er natuurlijk al lang een opt-out systeem waarbij alle natuurlijke rechtspersonen moeten worden gecontroleerd op inschrijving in het Bel-Me-Niet-Register. Dit geldt voor alle natuurlijke personen en dus ook voor ZZP’ers, eenmanszaken, maatschappen, CV’s en Vof’s. De overige rechtsvormen zoals BV’s en NV’s kunnen zonder screenen met het Bel-Me-Niet-Register gewoon gebeld worden.
De invoering van de AVG op 25 mei vereist alleen maar dat er zorgvuldiger wordt omgegaan met persoonlijke gegevens en daar is niets mis mee. Sterker nog, dat deden wij al.
Een kort overzicht van de gevolgen van de AVG voor B2B telemarketing.
Rechtstreekse nummers vallen onder persoonlijke gegevens dus het is zaak om voortaan het algemene bedrijfsnummer te gebruiken (tenzij er toestemming is om dit rechtstreekse nummer te gebruiken).
Is er een contactpersoon bekend dan mag gewoon gevraagd worden om met deze persoon te worden doorverbonden. Voor de volledigheid: dit is wel afhankelijk van hoe de naam verkregen is (hieronder meer).
Er moet toestemming worden gevraagd om een naam te mogen noteren in het systeem. Dat kan je het beste doen door aan het einde van elk acquisitiegesprek een terugbelafspraak te maken voor over een bepaalde periode (wij hanteren meestal 6 maanden).
Geeft een andere medewerker de naam van de juiste contactpersoon noteer dat dan met datum en functie. Altijd handig om te kunnen refereren aan deze persoon als daarnaar gevraagd wordt.
Is men niet gediend van contact of informatie dan moet dit worden gerespecteerd en het account in het CRM onmiddellijk op verloren worden gezet.
Een belangrijk punt in deze nieuwe privacyregelgeving is dat de data die gebruikt wordt om te bellen, op een rechtmatige manier is verkregen.
Naast het verzamelen en gebruiken van de gegevens is er de verplichting de verzamelde gegevens veilig op te slaan.
Het vergaren of inkopen van leads om zo in contact te komen met potentiële klanten, blijft toegestaan.
Hoe zit het nu met de namen van de contactpersonen die al in het bestand staan?
Als je eerder toestemming hebt gekregen om iemand te bellen dan is dat ook na 25 mei gewoon toegestaan.
Bij al onze databases is dit het geval omdat wij al jaren structureel na elk gesprek de vraag stellen of we over een bepaalde periode weer mogen bellen. Stelt men daar geen prijs op dan passen wij direct een opt-out toe.
Zijn er twijfels over deze toestemming dan moet er gevraagd worden naar de functionaris. Dus dan mag er niet gevraagd worden naar Jolanda Jansen maar naar hoofd inkoop.
Echter…….
Mag je persoonlijke gegevens gebruiken die te vinden zijn op websites en LinkedIn?
Er zijn gegevens die je gemakkelijk op internet kunt vinden. Bijvoorbeeld op de contactpagina van een bedrijf, in een bedrijvengids, bij interviews, in een online folder of op LinkedIn. Ze zijn met een bepaald doel openbaar gemaakt en mogen alleen gebruikt worden voor het doel waarvoor ze openbaar zijn gemaakt en niet om gebeld te worden voor acquisitie. Belangrijk is te letten op de tekst die er bij staat. Daaruit kan worden opgemaakt waarom de gegevens gepubliceerd zijn en waar ze voor gebruikt mogen worden. Dat er niet zoiets bij staat als ‘acquisitie wordt niet op prijs gesteld’, wil dus nog niet zeggen dat er toch hiervoor gebeld mag worden.
Echter……
In de praktijk wordt de soep niet zo heet gegeten als ze wordt opgediend
Velen weten deze nieuwe AVG-wetgeving te relativeren. Enkele quotes:
Privacy Jurist Alexander Singewald geeft aan dat we ons vooral niet te druk moeten maken over het acquireren: ‘Laten we niet vergeten dat in de overwegingen op deze Verordening staat: De verwerking van persoonsgegevens ten behoeve van direct marketing kan worden beschouwd als ‘uitgevoerd met het oog op een gerechtvaardigd belang’. Kortom, de discussie dat een bedrijf geen gerechtvaardigd belang zou hebben bij eigen marketingactiviteiten is hiermee hard ingehaald.
Officieel mag je persoonlijke gegevens NIET zomaar gebruiken. Officieel mag je ook niet door rood rijden. Officieel mag je ook niet harder rijden dan de toegestane snelheid, maar het kan wel. Je KUNT dus nog steeds zomaar een mail sturen. Je KUNT straks ook nog steeds gewoon bellen naar een direct nummer. Hoe vindt de handhaving straks plaats??? Geen idee! Zelfs de Autoriteit Persoonsgegevens geeft aan dat uiteindelijk Juristen zullen bepalen hoe de wetgeving in specifieke gevallen geïnterpreteerd dient te worden.
Kortom: er zijn nog veel onzekerheden en onduidelijkheden. In elk geval is het belangrijk je goed voor te bereiden en vooral na 25 mei alles zorgvuldig te registreren. Dat laatste is iets dat in ons DNA zit.