Een poosje terug hield ik een poll op LinkedIn.
B2B zijn de redenen waarom de klant een product of dienst koopt uiteindelijk altijd terug te brengen tot slechts drie (3 ‘types of needs’). Meer omzet, minder kosten en meer comfort.
Ik stelde de volgende vraag:
B2B zijn er 3 redenen waarom de klant een product of dienst koopt. Waarom kopen ze bij jou?
Er waren 4 antwoorden mogelijk: de 3 redenen en ‘anders’.
Drie keer raden welk antwoord het meest werd gebruikt: ja, wat ‘anders’? 😂😂🤣
Gelukkig waren bijna alle antwoorden bij ‘anders’ terug te brengen naar 1 van de 3 genoemde redenen. De enige waar ik eigenlijk geen raad mee wist was ‘gunfactor’. Het is wel comfortabel als het je gegund wordt. Dat dan weer wel.
Hieronder een diagram met de resultaten van de poll. Meer comfort werd dus het meest genoemd.
Daarbij moet ik natuurlijk wel vermelden dat dit uiteraard geen representatieve steekproef. Het geeft alleen een indicatie.
Er waren 2 deelnemers die 2 antwoorden kozen en
8 kozen alle 3
Net als ik. Want:
Ook voor telemarketing zijn alle drie redenen erg belangrijk.
Om vele redenen zal telemarketing uiteindelijk resulteren in meer verkoop, omzet. Hoe je het medium ook inzet. Ik noem er een aantal maar er zijn er natuurlijk veel meer.
– In deze tijd van corona moet je vaak op zoek naar nieuwe product/marktcombinaties.
Door te bellen en met de doelgroep in gesprek te gaan, kan je heel eenvoudig en snel de marktkansen inventariseren. Je kunt heel snel relevante informatie verzamelen en direct leads genereren.
– In veel markten is sprake van vaste leveranciers en contracten. Het is een kwestie van bellen en goed in kaart brengen waar en wanneer contracten aflopen zodat je tijdig jouw producten of diensten onder de aandacht kunt brengen bij de juiste contactpersonen. Hierbij is discipline in het bijhouden van de data in een CRM wel cruciaal.
– Telefonische acquisitie is een goede en snelle manier om de salesfunnel goed gevuld te krijgen en te houden. Want stel dat jouw grootste klant afhaakt door b.v. faillissement dan is het toch wel fijn als je een goed gevulde salesfunnel hebt.
– Met telemarketing versnel je het verkoopproces. Ook al investeer je heel veel tijd en geld in online marketing, er komt een moment dat persoonlijk contact noodzakelijk is. Doe je dat niet tijdig dan is de kans groot dat de prospect ook geshopt heeft bij de concurrent en daar koopt omdat deze dat wel doet.
Daarnaast kan je met telemarketing ook heel goed vissen naar die suspects die nog niet actief zijn met onlinemarketing maar wel een latente behoefte hebben aan jouw product of dienst. Je kunt stellen dat telefonische acquisitie in de 1e 5 fasen van het koopbeslissingsproces toepasbaar is.
– Vanwege corona zijn netwerkevents voorlopig bijna niet mogelijk. Er wordt door de diverse netwerkclubs nu gezoomd maar daarnaast blijkt de telefoon een uitstekend medium om contacten te leggen en zo te netwerken.
– het grootste voordeel van telemarketing is dat je heel snel resultaat hebt.
Gewoon de telefoon pakken en bellen. Snel resultaat.
Wel gaat aan een telemarketingcampagne gaat best wel een uitgebreide voorbereiding vooraf. Maar als alles eenmaal op de rails staat en er wordt gebeld, weet je snel wat je wil weten en bereik je snel wat je wil bereiken. En dat kan best in een paar dagen of een week. Of twee.
Uiteraard zijn er nog veel meer voorbeelden. Ik kan ze allemaal putten uit onze ervaring met de vele opdrachten die we hebben gedaan, doen of die nog gaan komen.
De meest gestroomlijnde manier voor het verkoopproces is om het eerste belcontact te laten doen door iemand die koud bellen wel leuk vindt. Door ons dus ☺ Op het moment dat wij door de juiste vragen te stellen een verkoopkans ziet dan is dat het beste moment om de prospect door te schuiven naar de accountmanager. Zo zet je jouw dure verkooporganisatie veel effectiever en efficiënter in.
Verder kan je ook heel eenvoudig, effectief en goedkoop de klanttevredenheid meten. Daar komt heel veel informatie uit.
✔ Je checkt zo de kwaliteit van jouw database.
✔ Je meet of de processen wel goed lopen en waar de verbeterpunten zitten.
– Ik hoef je waarschijnlijk niet te vertellen dat voor veel mensen, ook accountmanagers, koud bellen geen hobby is. Wij vinden koud bellen wel leuk en door ons dit te laten doen, zet je jouw verkoopapparaat in voor de prospects die uit die telemarketing voortkomen.
– Het is prettig om een goed gevulde salesfunnel te hebben. Daarbij speelt telefonische acquisitie een grote rol. Investeer wekelijks een paar uurtjes en je zult zien dat de funnel volloopt.
Ook als je liever zelf belt: ik help je graag. Je kunt me altijd bellen voor hulp en ik heb kennis gedeeld in de vorm van blogs en een e-book.
✔ Toolbox voor de telemarketing doe-het-zelver
✔ 17 tips voor een positieve mindset voor het bellen
Ook is er
✔ Vraag het gratis e-book aan met 17 tips over het voorbereiden van een telemarketingactie. Vraag die hier aan.
Conclusie van dit blog:
Zeker in deze tijd kan de telefoon een heel belangrijk medium zijn om de omzet van 2020 op peil te houden of te krijgen. Er zijn 3 redenen om nu wel te doen aan telefonische acquisitie en dit uit te besteden.
Samenvattend:
1. Meer omzet
2. Minder kosten
3. Meer comfort
Ik wil jou ontzettend graag helpen met telefonische acquisitie. Gebruik al mijn tips en tricks en lees mijn blogs die te vinden zijn op de website en hier op LinkedIn.