Juist in deze tijd wordt de telefoon nog belangrijker.
Dat was natuurlijk altijd al wel het geval want:
Het is zonder twijfel de meest effectieve manier om je op persoonlijke wijze op mogelijke klanten te richten, jouw producten of diensten onder de aandacht te brengen, contacten te onderhouden (leadnurturing) en omzet te genereren.
Telemarketing versnelt het koopbeslissingsproces bij koude suspects (fase 1 en 2). Zitten de prospects wat verder in dat proces (fase 3 en 4) door b.v. online marketing, dan overtuigt een persoonlijk contact met de juiste argumenten om tot aankoop over te gaan of een afspraak te maken.
Zeker in deze tijd zijn er een aantal redenen om WEL te doen aan telefonische acquisitie. Eigenlijk is dat corona, corona, corona maar ik werk het hieronder verder uit.
3 redenen waarom de telefoon juist NU belangrijk is.
In deze tijd van corona vinden face to face verkoopgesprekken en netwerkbijeenkomsten steeds minder plaats en de verwachting is dat dit de komende tijd zo blijft.
Volgens de Netwerkgids zijn er 15.000 netwerkbijeenkomsten per jaar van business- en serviceclubs en branche- en beroepsverenigingen. Daarnaast zijn er natuurlijk nog allerlei events georganiseerd door het bedrijfsleven zelf waar er netwerkborrels worden georganiseerd.
Dat is dus ook een groot gemis voor prospecting.
Persoonlijk vind ik Zoom (of een vergelijkbaar iets) een buitengewoon goed medium voor een face to face sales gesprek. Misschien zelfs ter vervanging van een bezoekafspraak. Ik had voor corona nog nooit gezoomd en ben nu absoluut fan!
Dat neemt niet weg dat ook voor zo’n zoomgesprek toch een afspraak moet worden gemaakt met de prospect en daar speelt telefonische acquisitie een grote rol in.
Zoals in punt 1 aangegeven zit een netwerkbijeenkomst face to face er voorlopig niet meer in. Ook hier biedt Zoom een uitkomst en telefonisch netwerken werkt ook prima.
Wij doen het voor een aantal klanten al jaren. Telefonisch netwerken.
Hoe gaat dat in zijn werk? Eigenlijk is het helemaal niet zo moeilijk.
– Je begint met een koud bestand (bijvoorbeeld door adressen te kopen).
– Die adressen kan je kwalificeren door even op Google of LinkedIn te kijken.
– Maak een belscript (zie mijn tips en tricks in mijn blogs).
– Bel naar de juiste contactpersoon (idem)
– En, heel simpel, is er vandaag geen interesse dan misschien de volgende keer als je belt
Het is een regelmatig terugkomend gebeuren dat wel wat discipline vereist.
Als je vandaag begint dan heb je over een paar weken een mooi bestand dat je regelmatig telefonisch benaderd en op het moment dat het opportuun wordt dan weten ze jou te vinden of jij hen.
Uiteraard is het hier belangrijk om je goed voor te bereiden. Daarvoor kan je een document aanvragen: 17 tips en tricks om jouw telemarketing goed voor te bereiden.
If you fail to prepare, you preparet to fail (Benjamin Franklin).
Dat kan hier. (of klik op het plaatje)
De telefoon is een buitengewoon geschikt medium om leads te kwalificeren en uiteindelijk meer klanten en meer omzet te genereren.
De praktijk leert dat verkopers de tijd die ze nu overhouden doordat ze niet meer op de weg zitten, vooral gebruiken voor telefonische acquisitie.
Naast hun bestaande relaties en hitlijst zullen ze nu ook koud moeten gaan bellen. Dat zal niet altijd meevallen. Je kunt nog zo’n goede verkoper zijn, telefonische acquisitie blijft voor vele een uitdaging.
Ik heb 2 documenten met allerlei tips en tricks die daarbij kunnen helpen.
Daar zit in: voorbereiding, het belscript, positive mind, discipline, afweergeschut, adressen en geduld. Lees het blog hier!
2. Een hele dag bellen valt niet mee. Het hebben van een positieve mindset vergroot de kans op succes en verhoogt de productiviteit. Daarom hier een aantal tips. Het heeft allemaal te maken met het positief blijven denken. Doe dat en je zult zien dat je deze tips op den duur niet eens meer nodig zijn. Lees het blog hier.
Het is natuurlijk een goede zet om jouw verkopers te laten bellen.
✔✔ Kijk je naar de skills en het salaris van jouw verkopers dan kan je hun kostbare knowhow aan de telefoon veel effectiever inzetten!✔✔
Gun ze gekwalificeerde leads. Laat iemand anders koud bellen en de krentjes uit de pap halen. Die worden dan door de verkoper zelf nagebeld.
Uiteraard kan je dit ook uitbesteden. Voor € 975 heb je bij ons een volledige telemarketingcampagne van 20 uur waarbij de leads worden gekwalificeerd en worden doorgegeven aan sales. Lees er hier meer over.
Conclusie van dit blog:
Zeker in deze tijd kan de telefoon een heel belangrijk medium zijn om de omzet van 2020 op peil te houden of te krijgen. Er zijn 3 redenen om nu wel te doen aan telefonische acquisitie. Eigenlijk is dat corona, corona, corona maar dat is wel heel gemakkelijk. Ik heb ze verder uitgewerkt.
Samenvattend:
1. Weinig tot geen face to face gesprekken
2. Telefonisch netwerk werkt prima
3. Meer klanten en omzet
Heb jij er last van dat face to face gesprekken nu niet of minder mogelijk zijn?👇