Mensen zijn niet lastig. Mensen zijn verschillend. Dat is lastig.
#Blog 35: 19 telemarketing spreekwoorden.
Laatst betrapte ik mezelf erop dat ik in no time 2 spreekwoorden gebruikte om iets uit te leggen op mijn vakgebied telemarketing/koud bellen. Dat intrigeerde me. Misschien ligt het aan mij hoor, ik ga al wat langer mee en ben opgegroeid met spreekwoorden. Ze zijn zo verweven in het taalgebruik. Althans in dat van mij.
Ik ben er eens ingedoken en ontdekte dat er in de Digitale Bibliotheek bijna 2.690 spreekwoorden vermeld staan. Dat is toch bizar!! Ja, er staan erbij die niet vaak of helemaal niet meer gebruikt worden maar heel veel dus nog wel. Naar mijn beleving he?
Definitie: Een spreekwoord is een korte, krachtige uitspraak die een wijsheid, een collectieve ervaring of morele opvatting weergeeft. Sommige spreekwoorden zijn met elkaar in tegenspraak. Zo zijn er spreekwoorden die aanzetten tot moedig gedrag, en andere juist tot voorzichtigheid.
Hier een aantal spreekwoorden die ook van toepassing zijn op mijn vakgebied. Eigenlijk zijn ze bijna alle 2690 wel van toepassing maar ik pik er 19 uit die waarschijnlijk ook bij jou bekend zijn.
1. De krenten uit de pap halen.
Betekenis: de meest aantrekkelijke gedeelten voor zichzelf bestemmen, bijvoorbeeld de meest interessante taken uit een omvangrijk werk
Telemarketing: Als je een grotere database hebt dan kost het erg veel tijd om alles telefonisch te benaderen. Door alles te bellen screenen wij de adressen, kwalificeren ze ook en spelen die leads waar een kans ligt aan jou door.
2. Goed beslagen ten ijs komen.
Betekenis: goed toegerust zijn; voorbereid zijn op iets, of zooals men vroeger ook zeide zijn stukken goed op het bord (schaakbord) hebben.
Telemarketing: Als je je goed voorbereid dan is de kans op succes van jouw telemarketingcampagne en koud bellen veel groter. Daarvoor heb ik een e-book ontwikkeld met 17 tips om het bellen goed voor te bereiden. Die is gratis en kan je hier aanvragen.
3. De boer op gaan.
Betekenis: het platte land afreizen om iets te verkoopen of te bedelen; later ook spottend gezegd van iemand, die voor politieke doeleinden daar lezingen houdt.
Telemarketing: Telefonisch kan je door het hele land bellen om jouw product of dienst aan te bieden. Het is zeker in deze tijd een goede manier om te netwerken, adressen te kwalificeren en leads te genereren.
4. iets aan de man brengen.
Betekenis: iets verkopen
Telemarketing: Uiteindelijk is het ultieme doel om jouw dienst of product te verkopen maar de weg ernaar toe is veranderd.
✔ Fout: Veel marketeers en verkopers trappen nog steeds in de valkuil om de klant te vertellen waarom hun product of dienst de beste oplossing is. Met andere woorden: Wij zijn het allerbeste, dus koop bij ons, koop bij ons!
✔ Goed: Ga op zoek naar wat de prospects bezig houdt. Wat is hun probleem? Wat hebben ze nodig? Hoe ga jij dat probleem oplossen?
5. De aanval is de beste verdediging.
Betekenis: je kunt in een strijd of ruzie beter zelf actie ondernemen dan afwachten.
Telemarketing: Wees proactief door te bellen. Dat is effectief in elke fase van het koopbeslissingsproces.
Je kunt natuurlijk alleen vissen in dezelfde vijver waar de concurrenten óók zitten met hun online marketing. Maar waarom niet vissen in meerdere vijvers?
Het koopbeslissingsproces ziet er als volgt uit:
✔ De online marketingvijver Het is belangrijk de prospects in de salesfunnel die is ontstaan door al jouw online marketingactiviteiten, fase 2 tot en met 4 in het koopbeslissingsproces, PROACTIEF te benaderen door ze te bellen. Wees je concurrenten voor!
✔ De offline marketingvijver In fase 1 van het koopbeslissingsproces is men nog niet actief op zoek terwijl er misschien wel een behoefte is. Met bellen, benader je die doelgroep PROACTIEF. Het levert leads op die nog niet of nooit in de online marketingvijver komen
6. De kosten gaan voor de baten.
Betekenis: de kost gaat voor de baat uit (=eerst moeten er kosten worden gemaakt alvorens men er iets aan verdienen kan)
Telemarketing: In de praktijk zal eerst geïnvesteerd moeten worden in tijd en geld voordat er uiteindelijk handel uitkomt. Hoe snel dat gaat is natuurlijk afhankelijk van het beslissingsproces, de waarde van het product/dienst waarvoor gebeld wordt en de pijn, de grootte van het probleem, dat ermee wordt opgelost.
7. Nieuwe bezems vegen schoon.
Betekenis: Nieuwe medewerkers (of: nieuwe leiders) pakken de zaken grondig aan.
Telemarketing: Vaak hebben de medewerkers van verkoop een groot takenpakket en in de praktijk blijkt dat koud bellen niet het meest favoriet is. Dat komt door een zeker mate van onzekerheid. Zoals ik eerder al aangaf is een goede voorbereiding cruciaal. Daarnaast is een positieve mindset ook cruciaal. Daarvoor heb ik 2 tools:
– Vraag het gratis e-book aan: de 17 tips voor een goede voorbereiding
– Lees het blog voor een positive mind
Je zult zien dat hiermee de kans op succes groter wordt.
8. Als een boer niet zwemmen kan, ligt het aan het water.
Betekenis: Hij heeft altijd wel een verklaring waarom hem iets niet lukt.
Telemarketing: Dat het niet lukt ligt in de praktijk vaak aan het feit dat men een hekel heeft aan koud bellen. Het gevolg is uitstelgedrag. Er is altijd wel een taak die een hogere prioriteit heeft. Althans, dat vindt men op het moment dat koud bellen op de agenda staat.
Herken je dit?
💪 Zondag, deze week ga ik echt koud bellen.
🤔 Maandag, eigenlijk geen goede dag.
🤓 Dinsdag komt er onverwacht een afspraak tussendoor en zijn er allerlei e-mails die beantwoord moeten worden.
😵 Woensdag wordt dé dag maar dan zijn er allerlei externe afspraken en voel je je niet helemaal top.
🤪 Donderdag. Je blijkt vergeten te zijn een vergadering voor te bereiden en er moeten er nog offertes worden gemaakt.
😎 Vrijdag is eigenlijk niet meer zo’n goede dag om te bellen zo dicht op het weekend, veel mensen met ATV en papa- en mama dag.
😊 Weet je wat: volgende week; dán ga ik er écht mee aan de gang…
9. Al doende leert men.
Betekenis: Door iets vaak te doen, leert men hoe het moet.
Telemarketing: Veel mensen hebben een soort van koud belvrees. Als je je goed voorbereidt (daar istieweer 🙄) dan ben je beter gewapend tegen de argumenten die je tegen gaat komen. Elke call is een leermoment en je zult zien dat je er steeds beter in wordt.
10. Gras gaat niet harder groeien als je eraan trekt.
Betekenis: Sommige dingen hebben tijd nodig.
Telemarketing: Als een adressenbestand nog niet eerder bewerkt is dan duurt het langer voordat er resultaat uit voortkomt. De oorzaak is dat vaak de lead eerst gekwalificeerd en de juiste contactpersoon achterhaald moet worden en er moet worden geïnventariseerd hoe en wanneer de contactpersoon bereikbaar is. En dat kost tijd.
11. Men moet zijn hoed niet afnemen, voor men gegroet wordt.
Betekenis: Men moet een ander nooit in de rede vallen.
Telemarketing: Het is erg belangrijk de contactpersoon te laten uitspreken en nooit in discussie te gaan. De kunst is met de contactpersoon mee te buigen. Het is belangrijk te achterhalen waar de pijn zit, welk probleem er moet worden opgelost en waar behoefte aan is.
12. Men moet het ijzer smeden als het heet is.
Betekenis: Handelen op het moment dat de omstandigheden gunstig zijn.
Telemarketing: Soms zijn er omstandigheden waardoor er ineens grotere marktkansen zijn. Voorbeelden zijn:
✔ uitslagen van een bepaald onderzoek die buitengewoon goed bruikbaar zijn voor de onderbouwing van het gebruik van jouw product/dienst
✔ corona als je een assortiment hebt of hebt bedacht die bruikbaar zijn voor de bescherming van werknemers zoals kuchschermen.
13. De gestadige jager wint.
Betekenis: Regelmatig doorzetten geeft het beste resultaat.
Telemarketing: Je kunt natuurlijk op ad hoc basis koud bellen. Dus af en toe een paar uur. Beter is om er een continue proces van te maken. Als je de callresults goed verwerkt in een CRM dan zal je zien dat na verloop van tijd de database steeds ‘warmer’ en het bellen steeds effectiever wordt. Je weet bijvoorbeeld al wie de juiste contactpersoon is en wanneer je die het beste kunt bellen.
14. Met passen en met meten wordt de meeste tijd versleten.
Betekenis: Voorbereidingen zijn dikwijls het meest tijdrovend onderdeel van een taak.
Telemarketing: Hier hebben we het in dit blog al eerder over gehad. Als je je goed voorbereid dan is de kans op succes van jouw telemarketingcampagne en koud bellen veel groter. Daarvoor heb ik een e-book ontwikkeld met 17 tips om het bellen goed voor te bereiden. Die is gratis en kan je hier aanvragen.
15. Meten is weten, gissen is missen.
Betekenis: Je kunt beter afmetingen meten dan schatten.
Telemarketing: Doe eens een simpele kosten-batenanalyse
De reden dat er een groot kruis door telemarketing wordt gezet kan zijn:
✔ De waarde van ons product of dienstverlening is te klein of juist te groot
✔ Ons product of dienstverlening is veel te ingewikkeld om aan de telefoon te bespreken
✔ We hebben er een hekel aan
Je komt alleen achter de werking van telemarketing als je het doet en goed evalueert. En heb je er een hekel aan dan kan je denken aan uitbesteden.
16. Schoenmaker, blijf bij je leest
Betekenis: Hou je niet bezig met dingen waar je niets van weet.
Telemarketing: Voor veel ondernemers is telefonische acquisitie iets wat naast de normale activiteiten gedaan of ingepland moet worden. Daarbij is het, zoals eerder gezegd, voor de meeste geen hobby. Uitbesteden van telemarketing, koud bellen, zal veel rust opleveren en de ondernemer kan alle energie steken in de core business.
17. Er schuilt een addertje onder het gras.
Betekenis: er is een verborgen risico in het spel
Telemarketing: Als wij bellen dan willen we altijd absoluut de waarheid vertellen. We zullen geen opdrachten aannemen waarbij de waarheid wordt verzwegen of er sprake is van overdrijving. Wij zoeken altijd naar onderbouwing van bepaalde beweringen of conclusies.
Dus: wij spelden niemand iets op de mouw 😉
18. Hij heeft er geen kaas van gegeten.
Betekenis: er geen verstand van hebben
Telemarketing: Telefonische acquisitie is een vak. Je kunt een topverkoper zijn maar een slechte beller. Er zijn allerlei vraagtechnieken die je kunt toepassen, alle callresults moeten worden genoteerd in een CRM en je moet discipline hebben om terug te bellen op het moment dat je weet dat de contactpersoon bereikbaar is. En vooral dat laatste is voor de drukke verkoper of ondernemer vaak een probleem.
19. Met het hoofd tegen de muur lopen.
Betekenis: het onmogelijke trachten te bereiken / mislopen
Telemarketing: Het komt vaak voor dat men bij het koud bellen het gevoel heeft steeds tegen een muur aan te lopen. Er lijkt geen beweging in te komen, de callresults vallen tegen en je loopt steeds tegen een afwijzing op.
Daarvoor heb ik 2 tools:
– Vraag het gratis e-book aan: de 17 tips voor een goede voorbereiding
– Lees het blog voor een positive mind
Conclusie van dit blog
De Nederlandse taal is doorweven met spreekwoorden. Het zijn er veel meer dan je denkt.
Ik heb er 19 uitgepikt die van toepassing zijn op telemarketing.