Koud bellen en digitale marketing: vissen in verschillende vijvers
Na alles wat je inzet om van suspects klanten te maken zal een persoonlijk contact doorslaggevend zijn.
Natuurlijk kan je een prospect met je website eerst overtuigen van de kennis, kwaliteit en kunde van jouw product of dienstverlening. Echter, de grootste minpunten van het internet: je vist in dezelfde vijver als je concurrenten doen en je hebt geen persoonlijke band met de persoon die besluit je product wel of niet te kopen. Maar als het goed is, heeft inbound marketing je informatie over de prospect opgeleverd. Door te bellen, persoonlijk contact, bouw je verder aan een duurzame relatie met prospects.
Je komt erachter wat er speelt. Wat zijn de vraagstukken? Welke uitdagingen liggen er? Waar komen ze niet uit? Hoe kan je ze helpen? Hoe kan jouw bedrijf van waarde zijn?
Het koopbeslissingsproces
Het koopbeslissingsproces bestaat uit 7 fasen en geeft weer hoe de customer journey, klantreis, zich ontwikkelt. Kort: bij 1 ontstaat er een behoefte, bij 5 krijg je de opdracht en bij 7 schreeuwt de klant uit tevredenheid je naam van het dak.

Tussen 2 en 4 bevindt zich de oriëntatie fase en dat vindt overwegend plaats op het internet (hierboven beschreven). Bellen zorgt ervoor dat de prospect een lead wordt en versnelt dus het koopbeslissingsproces.
In fase 1 is men (nog) niet echt actief op zoek terwijl er misschien wel een behoefte is.
Met bellen benader je de doelgroep proactief, om latente behoeften te onderzoeken en zelf sales-trajecten te initiëren. Zo breng je ook de markt in kaart. Welke USP’s zijn belangrijk? Waar zitten je concurrenten en waarom heeft men voor hen gekozen? Is men tevreden? Zo ja, waarom? (‘nee’ is natuurlijk direct een lead ;-).
Vissen in verschillende vijvers leveren veel leads op
Door koud te bellen, vis je in een vijver waar je concurrenten nog niet in vissen met hun online marketinginspanningen. En in de andere vijver ben je door de propects tijdig persoonlijk te benaderen de concurrenten met hun online marketing mooi voor. Het kan veel leads/afspraken opleveren. Dus ook bij bedrijven die normaliter niet via inboundmarketing bij je aankloppen. Koud bellen en digitale marketing: door te vissen in verschillende vijvers blijf je de concurrentie voor!
Hoe specifieker de doelgroep, warmer de prospect (leadnurturing) en meer onderscheidend het belalibi (waardepropositie) hoe beter de conversie.