De meeste bedrijven gebruiken slechte waardeproposities, las ik onlangs in een blog. Ik denk dat de meeste bedrijven überhaupt geen waardepropositie gebruiken, sterker nog, er niet over hebben nagedacht.

“Met onze uitstekende service, deskundigheid, goede prijs/kwaliteitsverhouding en klantgerichtheid onderscheiden wij ons”. Toch?

Nou, nee. Dat vind jij en dat zeggen de concurrenten ook!
Er zijn heel veel definities van waardepropositie. Hieronder een aantal van het internet geplukt. Ik kan je aanraden ze allemaal even door te nemen. Dat is best verhelderend.
1. Vanuit de (potentiële) klant gezien, richt de waardepropositie zich op de extra waarde die een product en/ of dienstverlening vertegenwoordigt, waardoor er goed op de klantbehoefte wordt ingegaan en de klant overgaat tot aanschaf.
2. Goede waardeproposities gaan over concrete en toetsbare resultaten. Aantoonbare succesverhalen maken je geloofwaardig in de ogen van de klant!
3. Door de (potentiële) klant centraal te stellen, wordt een toegevoegde waarde gecreëerd.
4. Een concrete uitwerking van de gekozen positionering waarmee u klanten (binnen de gekozen doelmarkt en doelgroep) voor uw aanbod probeert te winnen.
5. Een waardepropositie is een concrete uitwerking van de gekozen positionering waarmee u klanten (binnen de gekozen doelmarkt en doelgroep) voor uw aanbod probeert te winnen.
6. Vanuit een organisatie richt de term zich op het creëren van een extra waarde, die gekoppeld wordt aan het product en/ of dienstverlening, als onderdeel van de Unique Selling Propositions (USP´s).
7. Vanuit de (potentiële) klant gezien, richt de term zich op de extra waarde die een product en/ of dienstverlening vertegenwoordigt, waardoor er goed op de klantbehoefte wordt ingegaan en de klant overgaat tot aanschaf.
8. De waardepropositie is de primaire reden waarom een prospect een product of dienst bij uw bedrijf af moet nemen.
9. ‘een waardepropositie benoemt een aantal redenen waarom een klant zaken met u doet’.
Dit betekent dus dat uw waardepropositie de volgende vraag moet beantwoorden:
10. ‘Waarom is zaken met u doen beter dan met een ander of helemaal niets doen?’
11. “Why should your ideal prospect buy from you rather than any of your competitors?”

De belangrijkste conclusie hieruit is dat de waardepropositie wordt bepaald vanuit de prospect, de klant: What’s in it for me? De prospects zijn niet geïnteresseerd in wie je bent en wat je doet maar in de resultaten die behaald kunnen worden als er zaken met jouw bedrijf wordt gedaan, oftewel: de waarde wat jouw bedrijf doet hen oplevert zoals omzetgroei, kostenbesparing, meer veiligheid, procesverbetering, hogere efficiency en minder personeelsverloop.

Als wij starten met een telemarketingcampagne wel of niet gecombineerd met een onlinecampagne van Klantenfabriek dan begint het bij het bepalen van de waardepropositie. We stellen de klant talloze vragen. Heel vaak ligt de waardepropositie niet aan het oppervlak maar moeten we veel dieper graven om deze bloot te leggen. Men weet vaak wel waar men goed in is maar vertaalt dat bijna nooit naar de meerwaarde voor de klant. Bijvoorbeeld: als administratiekantoor werken wij pro-actief.
Oké, maar wat betekent dat voor de klant (what’s in it for me)? Dat is namelijk de waardepropositie.

Daarnaast kijken we naar de concurrentie. Gebruiken zij een waardepropositie? Waarmee denken zij zich te onderscheiden? Onderscheiden ze zich überhaupt?

En om het cirkeltje rond te maken: de waardepropositie van Van Meenen Marketing Support en Klantenfabriek is meer omzet, minder kosten.

Contact