Het antwoord is volmondig: ja, dat mag.

Echter…….. alleen als je een dubbele opt-in hebt.

Dat geeft toestemming om nieuwsbrieven naar een ontvanger te sturen. Doordat de ontvanger een tweede bevestiging moet geven, staat vast dat de registratie niet door een andere partij aangevraagd is. Voorbeeld:

Een abonnee van een nieuwsbrief bevestigt na de inschrijving via de website of naar aanleiding van een nieuwsbrief deze inschrijving nogmaals via een klik op een unieke link in een activatiemail die ontvangen wordt in de mailbox.

Dus begin vandaag hiermee wat betreft alle nieuwe inschrijvingen.

Wat doe je met je bestaande database?

Ook hierbij is er sprake van een verplichte dubbele opt-in. Wat je moet doen om die te verkrijgen, is afhankelijk van hoe je de adressen hebt gekregen. Daarbij kan telefonische benadering een belangrijke rol spelen want, zoals ik in een eerdere blog aangaf, wat betreft telemarketing verandert er na 25 mei niet zoveel.

  1. Bedrijven waar je al één opt-in van hebt

Hierbij heb je één keer toestemming gekregen omdat de abonnee bijvoorbeeld een box heeft aangevinkt.

Dit is dus niet genoeg. Je moet actie ondernemen om de tweede opt-in te verkrijgen.

Dat kan je doen met een reactiveringscampagne. Je stuurt dan een mailing naar alle abonnees in je database om hen te vragen naar een (2e) opt-in, een bevestiging dat ze de nieuwsbrief willen blijven ontvangen. Echter, dit blijft reactief en je moet afwachten of men de bevestiging, dus de 2e opt-in wel stuurt.

De oplossing is om iedereen die de bevestiging niet stuurt telefonisch te (laten) benaderen om te vragen of men bereid is de 2e opt-in toe te zenden. Deze actieve vorm van het verkrijgen van een dubbele opt-in zal het aantal inschrijvingen aanzienlijk verhogen.

  1. Bedrijven die je zelf hebt ingeschreven n.a.v. persoonlijk contact op een beurs, netwerkevent etc.

Deze contacten hebben in beginsel nooit toestemming gegeven voor het toezenden van informatie/een nieuwsbrief. Dus ook hier is de dubbele opt-in weer van toepassing. Dat zou je bijvoorbeeld als volgt kunnen doen:

  • Je kunt iedereen telefonisch benaderen om te vragen om toestemming (de 1e opt-in) voor het toezenden van een bevestiging met een unieke link (de 2e opt-in). Want ook een persoonlijke toestemming is een opt-in. Zaak is wel om deze gesprekken goed te registreren met tijd, datum en namen (zit overigens in ons DNA).

Voordeel hiervan is dat het een persoonlijk contact is en je actief vraagt om een opt-in. Dit verhoogt de kans op toestemming aanzienlijk.

  • Een andere optie is om elke abonnee een opt-in-formulier per e-mail te sturen die moet worden ingevuld en op basis waarvan je weer een bevestiging met een unieke link stuurt.

Ook hierbij kan je het aantal inschrijvingen verhogen door een actieve telefonische benadering.

  • Of stuur vanaf nu bij elke volgende nieuwsbrief een opt-in op basis waarvan je een bevestiging stuurt met een unieke link.

Daarbij moet je wel overdenken of voorbeelden 2 en 3 vanaf 25 mei wel voldoen aan de wetgeving van de AVG.

  1. Bestaande klanten

Bij bestaande klanten is een dubbele opt-in niet nodig. Het aanbieden van de mogelijkheid tot een opt-out in de nieuwsbrief/mailing is voldoende (het recht van verzet).

De informatie moet dan wel een ‘gelijksoortige dienst of product’ betreffen en het moet voortvloeien uit een verkoop en dus een bestaande klant zijn.

Is er nog meer wat ik moet weten?

Er is nog veel meer over dit onderwerp te vertellen. Onder meer over het aantonen indien je meent dat het gerechtvaardigd (commercieel) belang die jij hebt bij de verwerking van persoonlijke gegevens zwaarder weegt dan het recht van privacy voor de betrokkenen zodat een opt-in niet nodig is. Maar dit gaat een juridisch steekspel worden waar ik geen uitspraken over kan en wil doen.

Verder moeten de (re)activeringsformulieren voldoen aan allerlei voorwaarden.

Veel bedrijven zullen nog niet AVG-proof zijn op 25 mei en jij wellicht ook niet. Raak niet in paniek. Als je dan kunt aantonen dat je er volop mee bezig bent dan is dat for the time being voldoende. Let wel, disclaimer, ik ben geen jurist of specialist maar dit hoor ik ‘in de wandelgangen’.

Wel wil ik kwijt dat het erg jammer is dat deze wetgeving ook van kracht wordt voor de B2B-markt. Ondernemers hebben elkaar veel te vertellen en willen hun kennis delen. Het recht op verweer (de opt-out, de mogelijkheid tot uitschrijving) zou voldoende moeten zijn. Zelf ontvang ik veel nieuwsbrieven en schrijf me gewoon uit als ik iets niet meer wens te ontvangen. En dat wordt ook altijd gerespecteerd.

Ik kan me zo voorstellen dat het je duizelt met al die opt-ins. Je kunt me altijd bellen voor toelichting of om te sparren (0620606713).