Ik ben geen young professional.

Dat betekent niet dat ik niet meega met de tijd. Met behulp van de young professionals waar ik veel mee samenwerk voel ik me online redelijk thuis. Digitale marketing, social media, zoeken naar informatie (googlen) etc. Toch zijn er een paar dingen waar ik moeite mee blijf houden. Is het een kwestie van ‘zo gaat het tegenwoordig dus get over it’?

Item 1. Waarom hebben veel websites geen homebutton meer?

Ik kwam er van de week tot mijn verbazing achter dat een homebutton in het menu van een website niet meer van deze tijd is. Je moet op het logo klikken en dan kom je op de homepage. De young professionals met wie ik samenwerk lagen in een deuk toen ik hier mee kwam. Blijkbaar ben ik de enige in Nederland die dit niet wist. Vreemd ook omdat ik bijna op www woon en hier nog nooit bij heb stil gestaan of mee ben geconfronteerd. Meestal kom ik bij het googlen (ben ik een kei in) direct terecht op de pagina waar ik zijn moet en vandaar uit wil ik wel eens verder ‘bladeren’ maar blijkbaar nooit terug naar de homepage. Maar dat geldt niet voor iedereen.

Op dit onderwerp ben ik ook maar eens gaan zoeken op het internet en ja, er is zelfs een onderzoek naar geweest. (De onderstaande informatie heb ik gehaald uit verschillende bronnen. De links staan verderop)

Van de 50 onderzochte websites hebben er 10 een home button, dat is dan 20%. Dat wil zeggen dat 80% geen home button heeft.

De vraag is of dit met de doelgroep te maken heeft. Hoe grijzer de doelgroep, hoe meer aanwijzingen er nodig zijn? Als we naar websites gericht op ouderen kijken zien we ook daar een gedifferentieerd beeld. Het nationaal ouderenfonds biedt geen home-button, de Anbo wel en bij het PCOB heet de home-button ‘PCOB’ en is opvallend vormgegeven. De site van het jeugdjournaal, voor een generatie die zich de wereld voor de iPhone niet herinnert, bevat als eerste item in het (hamburger)menu de keuze home!

Dus, nee, leeftijd van de doelgroep speelt dus geen rol,

De vraag of je wel of geen home button moet plaatsen werd ook gesteld op het vraag en antwoord platform van Stack Exchange. Het antwoord van gebruiker Julie Melonie krijgt de meeste goedkeuring van de andere gebruikers. Hij geeft aan dat er niet een antwoord op deze vraag is die voor elke situatie gelijk is. Wanneer je de home button wil weglaten kun je het beste een A/B test doen om te zien of gebruikers nog steeds hun weg naar de homepage kunnen vinden zonder home button.

“But the decision to remove it never comes before we do some A/B testing, and the threshold for keeping it is often pretty low. Meaning, if even 2 of 10 are confused by the lack of a link, or don’t get that a logo links to “the page we have determined to be ‘home'”, then we put that explicit link in there. And really, that happens more than you’d think.” – Julie Melonie op Stack Exchange

Dus zodra iemand moeite heeft met navigeren naar de homepage wordt de button weer terug gezet in het menu. Maak het daarom niet onnodig moeilijk voor je bezoekers. Usability goeroe Steve Krug zegt zelfs dat het schadelijk kan zijn voor het imago van je bedrijf als je website lastig in het gebruik is:

Conclusie: Get over it?

Nou nee. De vraag is of het voor iedereen duidelijk is dat je ook naar de homepage kan navigeren als je op het logo van de website klikt. En het statement van Steve Krug vind ik wel een goeie:

“The fact that the people who built the site didn’t care enough to make things obvious—and easy—can erode our confidence in the site and the organization behind it.” – Steve Krug in ‘Don’t make me Think’

Item 2. Dat gejij en gejouw.

Ik houd daar helemaal niet van. Als ik een mailing ontvang die begint met ‘beste Janneke’ en me aanspreekt met ‘je’ en ‘jij’ dan voel ik me niet aangesproken. Weg ermee.

Ik hoor u al denken: dat is een gepasseerd station. Nou, voor mij blijft het een issue. Dit is volgens mij een discussie die vaak is gevoerd en waar veel over is geschreven. Het meest zinnige dat ik hierover bij het googlen vond (waar ik iets mee kan) was dit:

Het is goed om de taal van je doelgroep te spreken, maar je moet wel bedenken wie je zelf bent, of wat je doet.

Nu is de gemiddelde leeftijd van ondernemers (mijn doelgroep) 46 jaar. Ikzelf heb een positieve invloed op dit gemiddelde.

Dus…… het wordt ‘u’?

Voor sommige beroepen is het belangrijk om een bepaalde afstand te creëren, of verwacht je dat er ‘u’ gezegd wordt. 

Is voor mijn ‘handel’ niet het geval.

Dus toch ‘jij’?

En

Voordelen van een persoonlijke tone of voice:

  • Je marketing is interessanter voor klanten
  • Ze merken dat jij echt bent
  • Ze vinden je sympathieker
  • Schrijven is voor jou makkelijker
  • En veel leuker om te doen
  • Het voelt natuurlijker als je schrijft

Dit kost tijd, maar je marketing en verkoop-inspanningen worden er veel succesvoller door.

Oké, this makes sense. Persoonlijkere tone of voice, dat spreekt me wel aan.

Dit wordt dus een kwestie van ‘get over it’.

De score van deze ‘get over it of niet’ is 1-1. Soms moet je mee, soms niet. Daar kan ik wel mee leven. Beetje geven, beetje nemen. Hé, that’s life.

Contact

Bronnen

https://www.vaneldijk.nl/artikelen/is-de-home-button-nog-steedsnodig

https://nl.linkedin.com/pulse/home-button-wel-niet-de-navigatiestructuur-pieter-overbeeke

https://www.frankwatching.com/archive/2011/07/15/waarom-u-zeggen-klanten-kan-kosten/

https://www.schrijvenvoorinternet.nl/2013/06/13/jij-of-u-aanspreekvorm-schrijven-website/