Soms kan ik echt niet begrijpen waarom er geen interesse is bij de doelgroep in het onderwerp waarvoor we bellen. Sterker nog, dat de telefoniste dat mag beslissen.
Zeg nou zelf.
– Waarom zou een woningcorporatie niet willen aanhoren hoe door excellent organiseren er meer dan 30% bespaard kan worden op de kosten?
– Of hoe een ziekenhuis een dreigend tekort aan OK en verkoever personeel kan terugdringen?
– Of hoe een VVE eenvoudig minimaal 20% kan besparen op glasbewassing?
– Of hoe een non profit organisatie met het gebruik van open source software enorm, echt enorm, kan besparen op ict.
– Of hoe je het slagings% van het inschrijven op een aanbesteding aanzienlijk kunt verhogen.
En zo kan ik nog wel even doorgaanl

Mijn streven is voor al onze opdrachtgevers het beste belalibi te formuleren. Wij storen nooit. Als we bellen dan hebben we ook echt iets goeds te vertellen. Dat is ons motto.

Eigenlijk begrijp ik het best wel een beetje. Het komt door het niet al te beste imago dat telemarketing heeft gekregen. De addertjes onder het gras die er soms zijn. De agressieve guerillatactieken die er gebruikt worden. Dat komt door telemarketingacties zoals die mij onlangs overkwam.

Ik werd gebeld door mijn huidige energieleverancier met de mededeling dat ze een kadootje voor me hadden want ik was al zo lang vaste klant. De callagent, ik meen me te herinneren dat hij Toon heette, deed het erg leuk en ik luisterde. Het kado bestond uit een slimme thermostaat. En daar kwam het addertje Ik moest er wel een 4-jarig contract bij afsluiten van € 3,50 per maand om de thermostaat operationeel te houden.
Die Toon was zo aardig. Ik moest er toch nog even over nadenken. En ja hoor, daar kwam nog een addertje. Nou, zei Toon, dan stuur ik u alvast de informatie toe en dan heeft u 2 weken bedenktijd.
Ja, en dan moet IK binnen 2 weken opzeggen als ik het NIET wil. Mooi niet.

Kijk, en dat vind ik dus telemarketing over het randje en dat komt het imago van de branche niet ten goede. Sterker nog, daardoor ontstaan er niet doorverbind- en no namepolicys.

Gelukkig komen we steeds vaker tegen dat een telefoniste goed geïnstrueerd is over gewenste en niet gewenste telemarketing. Dat is een mooie ontwikkeling.